Origin of Babudom in India
अर्थशास्त्र आणि माया
माझी इंडिया डे परेड
न्यू जर्सीत रहुनही गेली चार वर्ष मी एकदाही इंडिया डे परेड ला गेले. मी नट नट्यांना पहाण्यात अजिबात उत्सुक नसल्याने तास-दोन तास ताटकळत उभ रहण आणि कुणाचे तरी ओझरते दर्शन घेउन गर्दीतुन वाट काढत ट्राफिक मधे अडकत कसबस घरी पोहचण माझ्या पचनी पडलं नव्हत. पण यावेळेस मात्र मी नुसतीच परेड पहाण्यासाठी गेले नाही तर परेड मधे भागही घेतला. झाले असे की, नोकरी व्यतिरीक्तही काही काम करावे असे मनात आले. मानवी ही संस्था अमेरीकेतील भारतीय उपखंडातील (मुख्यतः भारत,पकिस्तान व बांग्लादेश) पिडीत बायकांसाठी (Domestic Violence) काम करणारी संस्था आहे. चांगल्या कामाची सुरवात करण्यासाठी मी मानवीला निवडले. आणि एक दिवस मानवी कडुन इंडिया डे परेडचे invitation आले. मीही लगेच हो कळवुन टाकले. आजवर मी कुठल्याही परेडमधे भाग न घेतल्याने मला नक्की काय करायचे तेही माहिती नव्हते.इ-मेल ने कळवलेल्या पत्त्यावर मी बरोबर १:२५ ला पोहचले.पाच मिनिटांनी आणि चार जणी तिथे पोहोचल्या. परेड दीडलाच सुरु होणार होती पण ती भारतीय (भारतीयांनी भारतीयांना दिलेली) वेळ असल्याने अर्धा तास पुढे-मागे होणारच. दहा जणींसाठी तयार केलेले boards आम्ही पाच जणींनी धरले. मग मी शक्कल लढवुन एक board पुढुन आणि दुसरा मागुन दिसेल असे धरले. आमची उभी रहायची जागा दोन अवढव्य ट्र्क्स मधे ठरली. दोन्ही ट्र्क्सवरची पार्टी इतक्या उत्साहात होती की आम्ही चालण्यात दिरंगाई केली तर मागच्या ट्रकच्या लक्षात न येउन तो ट्रक आमच्या अंगावर आणायचा अशी भिती मला चाटुन गेली. दोन्ही ट्रक्स वर कानात दडे बसतील एवढ्या मोठयानी गाणी लागली होती.सोसट्याचा वारा असल्याने आणि अमच्या हातात दोन-दोन boards असल्याने आम्हाला boards घेउन चालणे अवघड झाले. आभाळ तर एवढे भरुन आले होते की कुठल्याही क्षणी आकाश फाटुन मुसळधार पाउस पडण्याची लक्षणं दिसत होती. माझ्या कापडी पर्सचा त्या पावसापुढे काहीही टिकाव लागणार नव्हता. माझ्या नवीन फोनचा मला लवकरच निरोप घ्यावा लागणार हेही उघड पणे दिसत होते. एवढ्यात माझ्या हातातील एका board नी board च्या दांडीशी न पटुन रस्त्यावर उडी मारली. सुरवात तर फारच चांगली झाली!तेवढ्यात दोन जणी आणि पोहोचल्या. त्यांनी बोर्ड कसाबसा पुन्हा चिपकवला आणि आमची दांडी यात्रा पुढे गेली. थोड्या थोड्या करता करता आम्ही आता १२ जणी जमलो. मागचा ट्रकवालाही (स्त्री शक्तीला घाबरुन की काय) बरेच अंतर ठेवुन चालवत होता. आता ट्रकवरची गाणी सुखावह वाटत होती, एक प्रकारचा जोश निर्माण करत होती. रस्त्याच्या दोन्ही बाजुला तिरंगा घेतलेले लोक उभे होते. लहान-थोर गाण्यांवर ठेका घेत होते. आमच्यात एक साठीच्या आजीही होत्या.मागच्याच वर्षी भारतातुन आल्या होत्या. त्यांच उत्साह ओथंबुन वहात होता. संस्थेची pamphlets वाटण्याचे काम त्यांच्यावर सोपवले होते आणि त्याही अतिशय उत्साहानी पत्रक वाटत होत्या. त्यांची ना वार्याची तक्रार होती ना पावसाची. एव्हाना पावसाने आमची खैर केली होती पण तो आनंद फार वेळ टिकला नाही. पावसाची रिप रिप आता सुरु झाली होती. मी लगेच बरोबर घेतलेली छत्री उघडायचा प्रयत्न केला पण तिलाही तेव्हाच तुटायचे होते!बाहेर काढल्याने ती ओली झाली. म्हणजे तिला आता आत ठेवायची सोय नाही.अश्याप्रकारे आता वार्याचा मारा सहन करत मला बोर्ड आणि छत्री सांभाळणे आले शिवाय पावसात भिजणेही आलेच. पण एवढे होउनही आजींचा उत्साह मावळत नव्हता.थोडे पुढे गेल्यावर आम्हाला बरेच लोक दिसले. आता खरा 'देसी इलाका' सुरु झाला होता. लोक आम्हला पाण्याच्या आणि juice च्या बाटल्या देत होते (वास्तविक आम्ही तीन-चार कि.मी च चाललो असु). माझ्या एका हातात बोर्ड आणि दुसर्या हातात मोडकी छत्री असल्याने कितीही तहान लगली असली तरी पाण्याची बाटली घेणे शक्य नव्हते. काही लोक आम्हाला क़ेळी पण देत होते. ही सगळी तयारी रणरण उन्हात नक्की कामी आली असती. पण पाउस पडला म्हणुन त्याची किंमत कुठेही कमी होत नाही. लोकांचा आणि मुख्यतः आजींचा उत्साह पहुन मग मलाही जोश आला. मागच्या ट्रकवाल्यांसोबत मग मीही 'भारत माता की जय' आणि 'वंदे मातरम्' चे नारे द्यायला सुरवात केली. माझ पाहुन आजी ही नार्यांमधे सामील झाल्या आणि हळू हळू आमचा पूर्ण ग्रुप नारे द्यायला लागला. आमचे boards वाचुन आम्हाला समर्थन देण्या करता बरेच लोक टाळ्या वाजवु लागले. काही लोक संस्थेचे cards मागु लागले. आमच्यात इतका उत्साह संचारला की आकाश चांगलेच गळू लागले हे देखील आम्हला कळले नाही.अखेरीस परेड संपली.अचानक माझ्या फोनची मल अठवण झाली. फोनला काहीही झाले नव्हते. मधे फोनचा मला विसर पडला हे फारच बरे झाले. कितीतरी वर्षांनी मी पावसात भिजण्याचा मनमुराद आनंद लुटला होता. परेड फक्त नट-नट्यांना पहाण्यासाठी नसते हेही लक्षात आले होते.शिवाय माझ्या आसपास लोक किती विविध प्रकारची काम करतात हेही लक्षात आले. तिथे निर्वासीत कश्मिरींचा ग्रुप आला होता, गुजरात आणि बंगलोर मधील स्फोटात मेलेल्या लोकांसाठी प्रार्थना करणारा ग्रुप आला होता, हिंदी भाषेचा प्रचार करणार ग्रुप आला होता. अश्या अनेक धार्मिक आणि सामजिक संस्थांचे प्रतिनिधी तिथे आले होते. या संस्थांना वहुन घेणारे लोक पहिल्यांदाच मला दिसत होते.
माझी पहिली-वहिली परेड अशी अविस्मर्णीय ठरली!
सिनेमा आणि माझे (गैर) समज
उन्हाळा
अश्या रीतीने उन्हाळ्याची सुट्टी कधी संपायची हे आम्हाला कळतही नसे। आता आजी-आजोबा नाहीत पण त्या आठवणी रसवंतीतील हातमशीनीला लागलेल्या घुंगरांचे आवाज जागे करतात. अजुनही गच्चीवर पाणी टाकतानाचा थंड-गरम अनुभव जसाच्यातसा आठवतो.
पलिकडचे जग

कुणीतरी खोलीत असावं अशी जाणीव मला सतत होत होती. अचानक डोक्यावरचा ट्युब लाईट अपशकुनी पापणी सारखा फडफडायला लागला. डॉक्टरांची विसीट आत्ताच होउन गेल्याने या अपरात्री bell वाजवुनही कुणी फिरकणार नव्हते. तरी मी हजार वेळेला सांगितले की रात्री दिवे बंदच ठेवा पण ऐकतय कोण! म्हणे hospital ची policy आहे.मरो मेली ती policy. आपल्याला तरी इथे रहायचय किती दिवस. कशाला कटकट करावी.आणि असो मेलं इथे कुणी खोलीत, माझ्याकडे कुथे आहे लुबाडायला खजिना!
पण आता मात्र या लुकलुकणार्या दिव्याचा त्रास होतो आहे. कधी मिट्ट काळोख कधी डोळे दिपवणारा उजेड. अरे का छळताय आजारयाला.बापरे! या लख्ख उजेडानी मी आंधळी झाले की काय? हे काय होतय? अरे कुणी आहे का? मी बोललेलं मलाच ऐकू येत नाहीया. हरे देवा!मी बहीरी झाले की मूकी?आत्ताच डॉक्टर सांगून गेले की आता बरीच सुधारणा आहे आणि आता हे भलतंच काय! माझ्या आयुष्याचा हा शेवट होणार? ते मघाशी जे मला खोलीत कुणीतरी असल्या सारख वाटत होतं तो माझा काळ माझं आयुष्य लुबाडायला आला आहे? आता मला हलकं हलकं वाटतय. कथा-कदंबर्यांमधे वाचलेल्या मरणार्या माणसोबत घडणार्या गोष्टी आता माझ्या सोबत घडताहेत. मी मरणार! संपलं सगळं! आता होइल पाप-पुण्याचा हिशोब त्या चित्रगुप्ता कडे. काय लिहीले आहे प्रारब्धात आता त्या सर्वशक्तिमानालाच ठाऊक.
अगदी कादंबरीत वर्णन केल्या प्रमाणे मला अनिर्बंध वाटतय.पण आजवर मेल्यानंतर पापात्मे अथवा पुण्यातमे दूरुन त्यांच्या आप्तेष्टांकडे पाहतात अश्या कथा माझ्या वाचण्यात आल्या होत्या. आंधळा, मूका आणि बहिरा अश्या दयनीय आत्म्याबद्दल वाचण्यात आले नव्हते. आत्म्यांच्या राज्यात मी नवा record बनवणार असं दिसतंय. चला जिवंतपणी नाही तर मेल्यावरच का होइना काहीतरी वेगळं केलं म्हणायचं! किंवा स्वर्ग/ नरकाकडे जाणारा गुप्त रस्ता कळु नये म्हणुन यमराजानी ही खबरदारी घेतली असावी. काय सांगता, जिथे प्रारब्ध लिहिले अहे तिथे पोहोचल्यावर सगळे इंद्रीय first class काम करायलाही लागतील. तसे झाले तर बरच होइल. Hospital मधे पलंगावर पडुन पडुन अंग दुखायला लगले होते.चला आता पाप पुण्याच्या हिशोबाला तयार होउया. आपलाही नंबर लवकरच लागेल.
अरे! माझा आकार वाढतो आहे की मी अतिसूक्षम झालेय? काळाचे, आकाराचे काही भानच उरले नाही.किती वेळ झाला मला इथे येउन? कोण घेउन आलंय मला? इथली system काय आहे तेच कळत नाही. हे असच चालू राहिलं ना तर मला काही वेळानी मी कोण हेही आठवणार नाही. कोण बरे मी? कुठुन आले? कोण आहे माझ्या मागे रडणारं? काय आहे माझ्यावाचु नडणारं? मला खरंच कही अठवत नाही.सध्या माझ्याजवळ आहे एक विशालतेचा आभास.अनंतातील शाश्वतीची सोबत. मी त्याचा एक भाग आहे. अगदी निर्गुण निराकार. कुणाचेही हाल बघायला मला डोळे नाहीत, कुणाचीही आर्त हाक माझ्या कानावर पडत नाही, कुठेही मी माझा निर्णय बोलत नाही. मला खेचुन आणणारी, मला दिशा देणारी एकच शक्ति आहे. कर्मं!कर्मातच ती ताकद आहे जी मला चांगले-वाईट दोष जोडेल. मला ब्रह्म ठरविण्याची अथवा शिव ठरविण्याची कुवत फक्त कर्मातच आहे. मुळात मी निर्गुण. मी ब्रह्मही, मीच संहारक शिवही आणि मी दोन्ही नाही. मीच रणरणतं वैराण वाळवंट आणि मीच गंगेचं पात्र, मीच एखाद्याचे नशीब आणि मीच एखाद्याचे दुर्भाग्य. अहो वळवाल तशी वळिन मी. पण वाहिन मात्र माझ्या गतीने. समय से पहिले कुछ नही मिलता. पण तुमचे नशीब तुमचे कर्म आहे.
माझ्या कर्माची फळं तर मी कधीच भोगलीत. स्वर्ग - नरक सबकुछ झुठ! तो जो तुमचा आकारा-विकारांचा देश आहे ना, अहो, तेच तर आहे स्वर्ग आणि नरक! हे इंद्रीयांचे चोचले इथे नाही. इथे आहे फक्त माझ्या वाहण्याचा आवाज.माझं वाहणं हेच तेवढं शाश्वत.
काय म्हणता, पुनर्जन्म आहे का? या आंधळेपणाला, मूकपणाला आणि शांततेला घाबरला नाहीत, या सततच्या वाहण्याला कंटाळला नाहीत तर पुनर्जन्म नाही. अन्यथा हे बळ येईतो आहेच पुन्हा तो जन्म.
मी मात्र रमलेय ईथेच. ईथे माझ्याशिवाय कुणीही नाही!
आवडत्या कवितांचा संग्रह
फांदीवर कुठे आहे लपलेला गाणं गाणारा पक्षी, वाट पाहणा-या डोळ्यांसारखं वेलीवरचं फूल नेमकं जरी तुम्हाला ठाऊक असलं तरीही ते ठाऊक नाही मुळीच असं समजून शोधायचं असतं : फूलाला आणि पक्ष्याला हवा असतो तुम्ही शोध घेतलेला !
आणि जेव्हा शोध लागल्याचं आश्चर्य व्यक्त करता तुम्ही अचानक कवितेची नवी ओळ सुचल्यागत तेव्हा हे प्रथमच नव्याने अनुभवल्याचा साक्षात्कार तुम्हाला कसा होतो हे मात्र तुम्हाला कळूनही कळत नाही...
मंगेश पाडगावकर
सब घोडे बारा टक्के
जितकी डोकी तितकी मते;
जितकी शिते तितकी भूते;
कोणी मवाळ कोणी जहाल;
कोणी लठ्ठ कोणी मठ्ठ;
कोणी ढीले कोणी घट्ट;
कोणी कच्चे कोणी पक्के;
सब घोडे बारा टक्के!
गोड गोड जुन्या थापा;
(तुम्ही पेरा तुम्ही कापा)
जुन्या आशा नवा चंग;
जुनी स्वप्ने नवा भंग;
तुम्ही तरी काय करणार?
आम्ही तरी काय करणार?
त्याच त्याच खड्ड्या मधे
पुन्हा पुन्हा तोच पाय.
जुना माल नवे शिक्के
सब घोडे बारा टक्के!
जिकडे सत्ता तिकडे पोळी;
जिकदे सत्य तिकडे गोळी;
(जिकडे टक्के तिकडे टोळी)
ज्याचा पैसा त्यची सत्ता;
पुन्हा पुन्हा हाच कित्ता;
पुन्हा पुन्हा जुनाच स्वार;
मंद घोडा जुना स्वार;
याच्या लत्ता त्याचे बुक्के
सब घोडे बारा टक्के!
सब घोडे! चंदी कमी;
कोण देईल त्यांची हमी?
डोक्यावरती छप्पर तरी
कोण देईल माझा हरी?
कोणी तरी देईन म्हणा;
मीच फसविन माझ्या मना!
भुकेपेक्षा भ्रम बरा;
कोण खोटा कोण खरा?
कोणी तिर्र्या कोणी छक्के.
सब घोडे बारा टक्के!
-विं.दा
तहानलेल्या क्षितिजानं ओंजळभर
पाणी मागितले तेव्हा
समुद्र ओशाळला
आजवर त्याला फक्त
समर्पण स्वीकारण्याचीच
सवय होती
- संजीवनी बोकिल
सगळंच काही लिहिता येत नही कगदावर;
पण न लिहिलेलंही वाचता येतं तुलाच!
सगळंच काही बोलता येत नाही शब्दांत;
पण अशब्दातलं सगळं समजतं तुलाच!
सगळेच अश्रु काही डोळ्यातुन ओघळत नाही;
पण न ओघळणारे दिसतात तुलाच!
असाच विश्वास ठेवते, वेळी अवेळी हाक मारते,
तुझ्या कानी ती जाणार नाही ही काळजी घेते,
अन ओ दिली नाहीस म्हणुन दोषी ठरवते
तेही तुलाच!
-पद्मा गोळे
माझ्या बेसावध खिडकीतून
येते उतरून
हळुच उन्हाचे भित्रे मांजर....
काचेच्या गालांना करुनी
शेपटीच्या मिस्किल टोकाने
हळुच गुदगुल्या....
गुबगुबीत पंजात आपुल्या
नखे लपवूनी
पडून राहते
सुस्तपणाने मिटून डोळे....
.... अन दाराच्या
झुलणार्या पडद्याची छाया
विणू लागते त्याच्यावरती
झिरझिरीत जाळीचे चेटूक....
-मंगेश पाडगांवकर
मैत्रीचे मी कोनेकोपरे धुंडाळून पाहिलेघट्ट नाती पुन्हा पुन्हा चाचपतच राहिले
मनात मने गुंफताना भरून आला जीववाटले आता दुराव्याची ओलांडली मी शीव
प्रत्येक भेटीत पण पुन्हा नवा परिचयपुन्हा पुन्हा संदिग्धता आणि नवे भय
गहनगूढ अंधारवाटा पाताळविहिरी खोलक्वचित कुठे तळाशी चुळकाभर ओल
स्पर्शातून जाणवणारे काही स्पर्शातीतसूर तेच तरी सुद्धा उमगत नाही गीत
रेशीमगाठी काचणा-या, चरत जाणारे व्रणनिकराच्या अंतीम क्षणी निमूट होणारे मन
-Shanta शेलके
खुणा
किती अलगद पाऊल टाकत आलेतरीही उठल्या खुणापाहिन पुसाया, होतील ठळकचआणि बोलक्या पुन्हा!
-पद्मा गोळे
मन मनास उमगत नाही आधार कसा शोधावा
स्वप्नातील पदर धुक्याचा हातास कसा लागावा
मन थेंबांचे आकाश लाटांनी सावरलेले मन ऩक्षत्रांचे रान अवकाशी अवतरलेले
मन रानभूल मन चकवा मन काळोखाची गुंफ़ा
मन तेजाचे राऊळ मन सॆतानाचा हात मन देवाचे पाऊल
दुबळ्या गळक्या झोळीत हा सूर्य कसा झेलावा
चेहरा मोहरा याचा कधी कुणी पाहिला नाही धनी अस्तित्वाचा तरीही याच्याविण दुसरा नाही
या अनोळ्खी नात्याचा कुणी कसा भरवसा द्यावा
सुधीर मोघे
Rollercoaster...!

Movie Review: Bhool bhulaiyan

Akshay kumar (Aditya Shrivastav) is very predictable through out the movie. Amisha Patel(Radha) has acted as expected (I doubt if anybody expects a good performance from her). Priyadarshan has done a single sensible thing by not giving her much footage in the film. Vidya Balan (Avani) is lackluster and Shiney Ahuja (Siddhartha) is non-existent. Although Paresh Rawal (Batuk Shankar) is very stereotype, he is the only one who makes you laugh in the first half. Rasika Joshi (Janaki - Batuk's wife) is hilarious in one particular scene. Rajpal Yadav (Chhote Pandit) has nothing new to offer in this movie. Apart from a few laughter, movie goes on without invoking any emotions. I will categorize the movie as B grade comedy. Its anything but a thriller. I will bite my tongue twice before calling it a drama.
Story revolves around a cursed property that belongs to the Royal estate. As caretaker of the cursed 'Mahal', Batukshankar arranges for renovation of old property and also arranges an extra income from the expense of renovation. Royal heir Siddhartha returns from US to his town along with his wife, Avani, on a project to build a dam ( He is not once shown on the site of dam neither in the office! All he does is sit in front of his laptop and play with its keyboard.) Siddharth's marriage comes as a disppointment for Uncle and his adopted daughter, Radha. Radha is now heart broken but faces the reality bravely (Yawn!). Despite uncle's warnings Siddharth and his wife decide to stay in the cursed palace.
Story behind the curse goes like this. Old Maharaja is in love with young performer (Manjulika), but Manjulika is in love with another perfomer (Shashidhar). Majulika and Shashidhar plan to run away and start a life together. Maharaja come to know about the plan and beheads Shashidhar before Manjulika. He imprisons Manjulika. Heart broken Manjulika commits sucide but vows to take revenge and kill the maharaja on Durgashtami. Terrified Maharaja performs Yagya and locks the entire floor by 'Bhairon ka Dhaga'. Since then the palace is considered as cursed.
Avani, being a foreign educated 'mem', ridicules the idea of haunted palace and decides to unlock the floor. Locksmith who makes the duplicate key of the floor dies on the very same day. Uncle fears of 'unhonee' and warns Siddharth again and finally decides to stay with the couple in the haunted palace. Uncle's whole family moves in the palace and weird things start to(Ghungroo ki awaz, mujara songs in midnight, woman's voice in Bengali etc. etc.) happen. Siddharth suspects Radha. Everybody, except Uncle, is convinced that Radha is mentally ill and she is behind all the weird things. Siddharth ask his friend, Aditya, to help. Aditya is a renowned Pyschiatrist. He plays a detective and finds out that Avani has multiple personality disorder. She is acting as Manjulika and she could murder Siddharth.
Here is story behind Avani's illness. Her parents leave her with her dadima to find opportunities in US. They then come back to take Avani to US. Avani, who is emotionally attached to her dadi, doesn't want to go, but her parents take her forcefully. Meanwhile, dadima dies and that causes mental trauma to Avani (Oh god, gimme a break!!!).
Now I suppose, this personality disorder gives the patient immense power of lifting a very heavy double bed with a single hand, as well. Avani with her super powers literally single handedly lifts a heavy bed! (bhagwan uthaa ley iss script writer ko).
Aditya takes help of a baba (Vikram Gokhale. Now a days, he plays any type of role in any type of movie. After all, liquor is becoming veryexpensive. He must have some extra income to satiate his enormous beer belly!). Baba performs yagya on Durgashtami. Baba promises Majulika that he will help to take revenge on Maharaja but asks in turn to leave Avani alone. Manjulika accepts the deal. Brilliant Aditya arranges Siddharth's dummy and Manjulika beheads the dummy with a sword (Bhagwan ab mujhe bhi uthaahi ley). After hypnotism, Aditya helps Avani to forget about whatever has happened and treats her illness completely.
Now why do you need a professional to write such crap story? Anybody could write something better than this.
Anyways, for online 'muft' film it was okay. I pity them who paid hard earned money to watch this movie. Its a bhool bhulaiyan for people who watched the movie expecting some entertainment but found no crux.
Everything is relative.

If such is the case, should anybody be in the position to distinguish right from wrong? Should the life of person who lives by his beliefs and principles be shattered?
To avoid chaos that will be created due this right becoming wrong, dark becoming bright we as a society defined set of rules and called them laws. We, the Indians, are proud of our ancient wisdom, our philosophy and our religious literature that precisely tell us the way of living. In fact Hinduism is considered as way of life. Is it too safe to consider that the oldest civilization has witnessed all lifestyles, hence, the path defined in Hindu literature is the truest path? And if I strongly believe that every word in the literature is hundreds and thousands of years of research and hence must have some scientific basis, aren't people with different faiths and beliefs entitled to think the same? And if so, why an entire society with different beliefs become a threat to society if he lives what he believes? Remember that hundreds and thousands of years of assumption about earth's shape was entirely wrong, assumption of Catholic church about earth being center of universe was wrong. There will always be an Aristotle to build fundamentals but there will always be a Galileo to contradict them. There will always be a Newton but there will always be an Edison to prove the theories otherwise.
My point here is everybody is entitled to his own belief. Do not expect people to change their beliefs overnight.
Its not pointed towards anybody. Just came to my mind. Life is a paradox!
British Rule: Boon or bane?

List the names of powerful rulers of India before British. Names come to my mind are Nizam Shah, Adil Shah and Qutub Shah. Condition of non-mulsim leadership in India was so pathetic that during the Sepoy Mutiny all non-mulsims (Brahman, Marathas, Rajput, Bengalis etc) accepted Bhadur Zafar Shah as the ruler of India. I am very happy that Sikhs and Punjabis did not support the mutiny. I cannot imagine ‘shining’ India under muslim leadership.
Apart from being biggest plunderer of Hindu wealth and biggest destroyer of Hindu religion, its the pattern in the growth of countries lead by mulsims which bothers me a lot. Its anything but a growth. Its downfall of muslim countries which gives sense of relief and makes me think that British has made biggest favor to India by helping her to get rid of muslim leaders. They are no more conquerors anymore but are minorities in India. Its not muslims that I hate. I hate Islam. Any person with even a little knowledge of human history knows that reasoning power of humans makes us superior than any other kind in the world. If Earth is only planet with life, it makes us the only superior kind in entire universe. Continuous change is the key of our evolution. These very things are denied in Islam. No word can be changed in Koran. No amendment is acceptable in rules that are formed in 6th century. Imagine if nothing had changed in apes. Would we be here? Imagine no change in Gods creation, not a single change in DNA strands, not a single change in environment, no extinction of Dinosaurs, for that matter no big bang (I believe in Big Bang theory). Nature is full of changes; it is full of varieties. Change in season, changes in continents, extinction of species, evolution of species, life and death and many more things. And here is a religion that denies a single change in life style, that rejects right of a follower to question or to suspect, because nothing could be change, even for sake of proving its own point of view. There is no space for existence of other kinds. No change means no progress. Stagnated minds and bodies can’t do anything good for society. I cannot see any nation progressing forward with even tiniest faith in this kind of religion. No nation that believes in stagnation can survive for longer period. Time will soon decide faith of such nation. Thankfully my homeland will not be in that list. I thank British for helping us getting rid of muslim conquerors.
Yunan o Misr, Roma sab mit gaye jahan se.
Phir bhi magar hai baki, namo nishan hamara.
Kuchh baat hai ki hasti mitati nahin hamari ,
Sadiyon raha hai dushman, daur-e-zaman hamara.
ये दौलतभी ले लो ये शोहरतभी ले लो
आठवते का ही जगजीत सिहच्या आवाजातली गज़ल? ही गज़ल ऐकल्यावर मला माझे बालपण आठवतं आणि वाटतं खरच मिळेल का मला माझं बालपण परत जगायला? मिळेल का पुन्हा बाल्पणीचे खेळ खेळायला? भेटतील का माझे सवंगडी परत? पतंग, लंगडी, लगोरी आणि िकतीतरी खेळ...पावसात कागदाच्या होड्या सोडणं, त्याचा कंटाळा आला की नकळत कोणाची तरी चप्पल पाण्यात सोडणं,पाऊस पडल्यावर धावतपळत घरात जाणं आणि पाऊस झाल्यावर झाडावर बसुन झाडाखालुन येणार्या जाणार्याला भिजवत स्वतः ही भिजणं.ते अप्रतीम िदवस आजही मोत्याप्रमाणे जप्ले आहेतआजही त्या कळ्यांचा सुगन्ध तेवढाच सुखावणारा आहे.अजुनही आठवते ऊन्हात जाताना रागवणारी आई. अजुनही आठवतं ऊन उतरल्यचया आनंदात अनवाणी पायाने धावत जाणं, ऊन्हाळ्यातील संध्याकाळी रस्त्यावरील कोळसा चुकवत सायकल चालवणं,प्रत्येक संध्याकाळी फाटक्या टायरची रेस लावणं, कुणाला कुठे साप किंवा खेकडा दिसला की सगळ्या कंपुनी धावत जाणं आणि आपण किती आणि कुठे असे साप पाहिले याची गिनती करणं. बसची वाट पहात कंच्यांचे अनेक डाव रंगायचे, अनेकदा चिडायचे आणि पुन्हा पुन्हा खेळायचे.आजुनही तशीच कळ उठते काळजात जशी शहरात आल्यावर कंचे फेकताना उठली होती.घराच्या भोवती चारही दिशांना कंचे फेकले होते.अजुनही आठवतो शहरातील शाळेतला पहिला दिवस, वर्गात जागा नस्लयाने नवीन विद्यार्थ्यांना पाहुन उठ्लेल्या कपाळावरच्या आठ्या आणि जागा नसतानाही जवळ बसवणारी मैत्रिण (नंतर कळले की तिच्या ड्ोक्यात भरपुर पीक असल्याने कुणी तिच्य शेजारी बसाय्चे नाही.मी शिताफिने करुन घेतलेली स्वतःची सुटकाही आठवते.)नवीन शाळा, नवीन खोड्या, नवे अनुभव.आठवतं मला प्रत्येक शिक्शकानी घेत्लेले माझेे नाव, मला दिलेल्या ताकिदी आणि 'पुन्हा असे वागणार नाही' हे माझ्या कडुन घेतलेले वचन.वाटतं सगळं पुन्हा यावं. पण पुन्हा येणार कसं? पुन्हा ते खेळ येणार कसे जेव्हा vidoe games चा जमाना आहे, जेव्हा boy friend आणि Parties चे चलन आहे? कोण म्हणतं भारत मागासलेला आहे? इथेही dating आणि fashion ची प्रथा आहे. Parties मधे दारु अाम्हालाही नवीन नाही, दारु पिऊन भान हरपणे आम्हालाही गैर नाही.कर्जामुळे मरणारे शेतकरी, हुंड्यामुळे जळणार्या मुली...छे छे! ते अमचे बांधव नाही.केस रंगवणारे आणि आधुनिक पोषाख घातलेले Americanized Indians आज आमचे idols आहेत.
India-Pakistan Reunification

Image of India portrayed by BBC
The moment the controversial issue of OBC reservation in education was introduced my Arjun Singh, BBC is consistently showing some documentaries on plight of lower caste people in
Let me clear to those who deliberately choose such scenes and pick such people for interviews that people living in small towns or cities are not forced to do this work. They have ample of choices and opportunities. It happens in villages and not in towns. Other thing is these people do not belong to other backward caste but they are schedule castes rather schedule tribes or nomadic tribes. Government of
If BBC is so heartbroken to see these scenes why it does not ask questions to politicians ruling that village or tow?
If you feel that with all the money upper caste people have, they could afford to give their children good tuitions and better exposure then why not we reserve the seats on basis of money or income? We know some of our friends who were in our class, in our tuition classes had same kind of access to all the amenities we have then why treat them differently?
Hey, BBC mind your own business and make documentaries on suppression of Irish and Scottish revolt and oppression of the people in favor of separate Scotland or Ireland by British government. Your country destroyed their language, banned use of bag pipes and other cultural activities, and denied them the right of freedom. How about liberating them first before liberating people in
Next time make a documentary on how people benefited by reservations do not initiate or contribute in building better infrastructure for other lower caste people, or make a documentary on how people from lower caste with good grades occupy seats for open category candidates to increase seats for other lower caste people and after choosing an open seat how he still gets reservation in employment or higher studies. Or for a change how about covering inventions made by Indian Scientist in IITs or progress made by student from IIMs or quality education available in NITs in
Social reaponsibilities of Muslim in the world of fear

What bothers me a lot is participation of Muslim people who feel that they are victim of racism in the modern world and express anger against discrimination or anger against people who tries to see terrorism in teaching of Islam. If these people think that they do not belong to the terrorist clan why, not a single time, information has not obtained from these people? Why they do not feel guilty when they observe suspicious activity around them and still they are not bothered to inform police or other agencies? How these terrorists get safe haven in Islamic community (they always stay in Mominpura or Bhindi bazaar in India). With so much planning, so many people involved, so many meetings, so much testing or collection of hazardous material nobody from the neighborhood is suspicious about intentions of these people. We always hear from the native people about a terrorist, " He was a lovely boy." "We never thought such a charming and nice boy could be involved in such kind of activities." Yeah right. Typical.
Folks, if you want to avoid scornful remarks you should make the world safe by performing your duties. Its sad that nobody but you have to do this duty but it is true that none other than your community is causing trouble in all over the world. Be it
Even though every Muslim is not a terrorist, its his responsibility now to be vigilant and report any suspicious activity in the neighborhood. Nobody but only a common Muslim is capable of solving this issue.
Vi.Sa.Khandekaranchya kavita
Blog war marathi madhe lihita ale aste tar nakkich awadti kavita blogwar taakli asti. Blogwar devnagrit kase lihawe he konala tari wichaarle pahije.
खान्डेकरान्च्या कवीता-
"बाळाची शाळा"
खेळुनी पहाटे नख्शट्रे जी नीजली ।
क अजुनी नहि शाळा ट्यन्ची भरली ॥
बगेत् सदोदीत फुले खेळती सारी ।
कदी कट्कट् नाही शाळेची तया भारी ॥
हान्सर्या झर्याला नाचत् नाचत् जाता ।
'चल् शाळेला जा' कधी न सान्गे माता॥
स्वछन्द होउनी राघू रमतो रानी ।
का घोकावी मी पाढ्यन्ची रडगाणी॥
ही देवजीची बाळे उदळटी रन्ग।
मग खेळ सोडुनी शाळा मज का सान्ग?॥
"प्रेम जीवन"
घेवोनी नवजीवना रवी नीघे कर्तव्यसम्पदना।
प्रेमाचे बळ - एकटा परी नभी तीरावरी सन्चारे॥
गोलर्धा दुसर्या प्रकाशित करी, हो श्रान्त काया पुन्हा।
बाहुन्च्या म्रुदुपाशी पश्चीम धरी, चैतन्य अन्गी स्फुरे॥
"काव्य चन्द्र"
अर्पी कान्चनभुषणे नवनवी सन्ध्यामहाली रवी
नाही सागरीका भुलोनी पडली प्रेमा बळी पाशवी
चन्द्राची कोर ती उगवता आलीन्गना धावते
प्रेमा अन्तर अन्तराय् कुठले? अद्वैती ते नाचते
"काळरात्र"
कडकड कडकड वीज कडाडे, कळे ना कोठे पडे!
झोप परी डोळ्यान्वरली उडे
अम्बरी कोन्डल्या पन्जरी कुणी वाघीणी,
बाहेर येती त्या आता चवताळुनी!
उसळती बीळतुनी पीवळ्या वा सर्पणी
वार्यचे फुत्कार् भयन्कर! कोसळती की कडे!
बाप्डे मन खाली सापडे.
"समुद्र आणी नीर्झरणी"
रम्य रत्नकर् नाम जगी गाजे
सकल सरीतान्चा नाथ हा वीराजे
लाट साधी चुम्बीते गगनगाभा
कुठे तुलना लाभेल महाभागा?
नीत्य मेघान्ते अर्पीतो अहेर
जलद्रव्य भासतो कुबेर
कन्ठ पान्थाचा सुकुनी जरी गेला!
जलधी मौजेन पहातसे लीला
धार नाही जरी बोटभरी रुन्द
नसे भरती कधी, गती सदैव मन्द
कड्यावरुन् धडपडे पडे खाली
श्रान्त पान्था परी नीर्झरीणी वाली
Woman of substance

Yesterday a thought came to me, why women are not very successful as compared to men? At first I thought, the phenomenon of women's participation in world affairs has history of only a hundred years or so as opposed to men who have dominance in every part of life and world affairs from the beginning of the very first civilization. Considering this little span success achieved by women today, despite the social and physical limitations, is very remarkable. The comparison between male and female performance and participation itself gives evidence of female progress.
Then a thought came to me, why women have not attained visible success in recently developed fields (such as latest technology like robotics, internet etc). These fields were open to men and women at the same time. Again we can reason this out with the participation of mass of male population and female population in these fields. If, say, only 10% of male population in software services is successful then we should consider percentage of women population in software services and should not compare the performance of both sexes by considering only the numbers.
I have read many articles and have seen many programs highlighting difference between male and female behavior, difference between male and female brain development, effects of different hormones on individual. Taking into account all these things, we must go to the definition of success. Who defined success in the beginning? What are the achievements to be considered as successful? Then it came to me that all these definitions are defined by male society, all the tests and all the parameters to be successful are designed to challenge male abilities. Whole story of success is seen by male eyes and is analyzed by male brains.
Should females strive hard to fulfill those requirements and acquire those abilities? Should she at all care about what the male community is thinking about her performance? Isn't it a hypocrisy when a female could not perform a task like a male can and she is pointed out as a failure and when a female performs a task like a male then she is termed as bold or a rebel as she has more male qualities or she thinks more like a male? A man do not like his wife to think like a man and the very same community always compare male and female performance and point out female underperformance (do you recall Dr.Summer's statements?) I have always read about how women work hard, take less leaves, and tolerate criticism only to get promotion which her male colleague could get more easily. Its stupid! Its the foolishness of women which is not taking them towards the success they deserve. Why should a women employee feel guilty for not visualizing certain things in a way her male colleagues do? She should take advantage of abilities which she has. Women should become entrepreneur than a common employee. They should think of creating their own world and own parameters of success.
Think about it . Visit http://www.singlesexschools.org/advantages-equity.htm for more details.
Three laws of haunting

First step:
Energy conversion law-
May be this energy is like light which could pass through our skin and gets converted into heat like energy. As we can feel heat by touch we might feel this ghost/spirit energy by changed eye color ! (typically white and in some cases red)
Note: People born on 06/06/06 may have white and red eye color by birth.
Second step:
Survival of the fittest-
Now comes the most interesting part of the process. Once the conversion processes is over the body possesses two energies and suddenly carries so much energy that,being unable to handle it, it starts trembling. Now this free spirit, since it has experienced freedom and has got an oppotunity to explore its powers without limitations of a body ( think it as Neo from Matrix), is more powerful than the spirit inside the body.
Fight between two spirits causes severe tremors and might appear as hysteric attacks. In some cases it may cause body distortions, such as wrinkled skin, blisters, change in vocal cords etc. In severe fights it may even change blood color (generally black with increased viscosity).
Some people have reported unpleasant smells from the haunted body. (Its the last change which scares me the most and forces me to carry 'Hanuman Chalisa' with me every where)
Third step:
Wait and learn:
After an effortless triumph, the free spirits enslaves the beaten spirit, acquires all the information about surrounding people and environment and waits till dark.....rest is all known.
Questions:
What happens when a social worker's spirit enters into somebody? Hmmmm.....
What happens when possessed body attacks another possessed body? or the free spirit enters into already possessed body? Interesting......
bfn
Madal II : Social justice

Whatever happening in
What will happen if these people will not get admission into good institutes? How would they escape from
This is the chance where we will over throw the power of adamant, arrogant and foolish old school. We need young blood in power. We need somebody with broader vision. Gone should be the days of Manmohan, Arjun, Natwar, Gupt, Atal and Advani. And gone should be the days of elements which distract us from right path by bringing up caste and religion issues.
I am looking forward to those days.
Stem Cell Research : To be or not to be?

Stem cell research has shown a great potential in curing hereditary diseases as well as in diagnosing a disease whose reason and pathway in a body on macro and micro level is unknown.
Blood transfusion, bone marrow transplant etc. are practiced for last 30 years and many of us do not know even that these the products of stem cells reasearch. But as they are taken from a grown person and not from an embryo, they are termed as non-embryonic stem cells or adult stem cells. Now the scientists are exploiting the fact that a fully grown human being also has cells which show capability of reproduction or division. The research in this area is unveiling the capacities of adult stem cells beyond blood transfusions and bone marrow transplants. But unfortunately these are not as flexible (plastic) as the embryonic stem cells are.
Embryonic stem cells could show miracles in the medicine world, as it has ability to grow heart or brain cells or many other organs under controlled environment. There is no way an adult cell would match these capacities of embryonic stem cells. Now, the question is do we want to explore these capacities? Are we ready to pay its cost of unethical practices?
Sometimes I agree with the protestors of embryonic stem cell research that the nature should take its own course and nobody should disturb its creational capacities. But had it been true, earth for us would not be an easy place to live. All the luxuries in our lives are attributed to scientists who tried to understand the path of nature and most importantly tried to change that path. Test tube babies and other artificial insemination techniques, cell cultures, engineered guinea pigs etc would not have enriched our lives with drug inventions and other types of implants, if we would have left the nature the way it was.
Now, comes the question of ethics. Is it ethical to not let the embryo grow? Is it not like a murder? What do these protestors care about murders and life destruction? What do they do when thousands of female fetuses are discarded in
In my opinion one should consider of embryonic stem cell research as key to healthy future. Future with crippled youth and troubled senility could be and should be avoided when its in reach of completely possible. The solution should also consist a ban on cloning. But to stop the embryonic stem cell research is obstinate.
Stop dreaming about ethical practices. It is based on the same ideals on which Communism is based. We know it didn't work. And we know this (stem cell research) couldn't be stopped.